I'm still alive!

22 oktober 2017 - Split, Kroatië

English version below!

Waar moet ik eens beginnen? De laatste keer dat ik achter mijn laptop ging zitten om een verhaal te typen was ik nog in Bratislava. Dat voelt nu alweer maanden geleden, de afgelopen weken heb ik zoveel meegemaakt, ik kan er wel een boekwerk van maken maar ik zal het zo kort mogelijk proberen te houden, zodat het voor jullie lezers ook interessant blijft om te lezen en jullie halverwege niet in slaap vallen.

Bratislava verlaten en richting Wenen gegaan, daar ben ik Sarah in de armen gevlogen, wat was het geweldig om haar weer te zien! Ik had geen idee wat ik moest verwachten van Wenen maar wat een prachtige stad was dat. Elk gebouw is schitterend en het is heerlijk om er uren rond te lopen. Voordat jullie verder lezen vraag ik jullie om even rustig te gaan zitten, want het volgende kan als schokkend ervaren worden. Oké komt ie: ‘Ik ben bij een Opera voorstelling geweest’. Zo dat is eruit, ja ik blijf mijzelf ook nog steeds verbazen. In totaal ben ik vijf dagen in Wenen geweest en heb ik een geweldige tijd gehad met Sarah! Vanuit Wenen ben ik richting Budapest gegaan, dit was een dikke 250 kilometer maar met twee verschillende auto’s was ik binnen een paar tellen al in Boedapest. Ik begin het liften nu onder de knie te krijgen en elke keer gaat het makkelijker. In Boedapest heb ik genoten van weer een prachtige stad. Helaas geen couchsurf adres kunnen regelen en voor de verandering maar eens een hostel geboekt. In het hostel andere backpackers ontmoet en samen de stad verkent, biertjes gedronken en een gezellige tijd gehad. Na een paar dagen had ik de stad wel weer gezien en was het tijd om verder te trekken. Lopend de stad uitgegaan en richting een benzinepomp gelopen, daar werd ik helaas weggestuurd en moet ik opzoek naar een andere plek, gelukkig stopte er iemand en diegene bracht mij naar een andere lift plek. Hier heb ik een lift kunnen regelen tot aan het Balaton meer en vanaf daar met een Russische vrachtwagenchauffeur die geen woord Engels sprak tot vlak voor de Kroatische grens gekomen. De laatste 100 kilometer heb ik een lift gehad van een stel dat op vakantie ging naar de Kroatische kust, samen met het stel de halve auto weer uitgepakt, zodat mijn backpack plus ikzelf in de auto paste. Ik blijf me nog steeds verbazen hoeveel moeite mensen doen om mij te kunnen helpen! Door het stel afgezet in Zagreb en daar vier dagen doorgebracht. Hier heb ik weer kunnen couchsurfen en heb ik samen met Ivan mijn dagen in Zagreb doorgebracht. Zagreb was een mooie stad maar ik vond het niet heel bijzonder. In Zagreb het weerbericht voor de kust van Kroatië bekeken en toen was het duidelijk! Volop zon en tussen de 20 en 25 graden. Gelijk de volgende ochtend mijn tas ingepakt en door Ivan afgezet bij een benzinepomp. Daar een lift geregeld richting de kust. Helaas kreeg deze beste man een lekke band op de snelweg…. We hadden geluk dat dit vlak voor een benzinepomp gebeurde en bij de benzinepomp heb ik een nieuwe lift kunnen regelen bij twee leuke dames in de auto. Vlak voor de kust afgezet en mijn laatste lift van die dag geregeld. Een aardige Bulgaar in een Jaguar nam mij mee naar Crikvenica. Voordat ik mocht uitstappen moest ik van hem de 50 kuna aannemen die hij mij gaf, hier moest ik maar even een lekkere pizza van kopen, wat een top vent!

Net buiten Crikvenica voor het eerst wezen wildkamperen en wat was dat een geweldige ervaring. Ik moet wel toegeven dat ik hem wel scheet in mijn tentje.. ik schrok van elke geluidje dat ik hoorde om mijn tent maar uiteindelijk een prima nacht gehad. De volgende ochtend liftend richting Zadar! Bij de bushalte mijn duim omhoog gestoken en na de tweede auto was het al raak! Een gammel bestelbusje nam mij mee, deze beste man sprak geen woord Engels maar heeft mij wel 3 en half uur langs de Kroatische kust gereden. Zijn vrouw kon wel Engels dus belde hij zijn vrouw en kreeg ik de telefoon in mijn handen gedrukt. Zit je dan in een gammel bestelbusje te bellen met de bestuurder zijn vrouw. Vlak voor Zadar trakteerde hij mij nog op een kopje koffie en daarna werd ik afgezet in het centrum van Zadar. Na twee dagen in Zadar te hebben doorgebracht rade een local mij aan om te gaan kamperen op Long Island. En daar heb ik geen moment spijt van gehad! Met de ferry naar Long Island, daar drie nachten wild gekampeerd en met de ervaring van de vorige keer lag ik nu niet meer bang in mijn tentje. Op het eiland liftend van de ene naar de andere plek gegaan en mijn beste lift tot dusver geregeld! Met een boot van het ene deel van het eiland naar de andere kant gegaan en wat was dit een fantastisch gevoel! Shotjes gedaan met deze toffe peer en zijn vrouw bestuurde de boot. Na vier dagen doorgebracht te hebben op het eiland weer terug naar Zadar gegaan. Daar in contact gekomen met een Amerikaan die graag wilde proberen te liften maar het niet alleen durfde, dus heb ik hem meegenomen met mij. Samen van Zadar naar Split gelift en de rest van de week met hem opgetrokken. In Split twee dames uit Australië ontmoet en samen met de Amerikaan zijn we met zijn vieren richting het eiland Vis gegaan. Daar een appartement geboekt en samen rondgetrokken op het eiland. Na een wandeling van 2,5 uur bij een klein strandje uitgekomen, daar genoten van de zonnestralen en een geweldige omgeving. Einde van de middag kwamen er wat opa’s en oma’s naar ons toe, met hun gelachen op het strand en uiteindelijk werden wij uitgenodigd om bij hun in de tuin vers gevangen vis te eten en de zelfgemaakte wijn te proeven. Wat weer een geweldige dag was dat en dagen zoals deze ga ik niet snel vergeten! Na een geweldige tijd doorgebracht te hebben op het eiland was het weer tijd om terug te gaan richting Split. In Split verder genoten van de zon, het strand en in de avonden biertjes nuttigen met andere backpackers. Er kwamen nog twee mensen uit mijn dorpje Rasquert naar Split. Samen met hun uiteten geweest en genoten van een heerlijke avond, bedankt Hans en Yvonne! Morgen ga ik proberen om in Mostar te komen en vanuit daar zien we wel weer verder.

Zo dit was het eerst wel weer, ik had beloofd om het zo kort mogelijk te houden, dit is niet helemaal gelukt volgens mij maar als je nu nog leest dan heb je het hele verhaal gelezen en ben je weer op de hoogte! Ciao Ciao

Nog wat leuke weetjes:

Aantal kilometers afgelegd: 2.980 kilometer

Aantal auto’s: 38

Aantal vrachtwagens: 2

Aantal boten: 1

English version:

Where do I start? The last time I was sitting behind my laptop to type a story I was still in Bratislava. That feels like months ago, over the last few weeks, I've had so many adventures! but I'll try to keep it as short as possible so that it's also interesting for your readers to read and not fall a sleep  halfway the story.

I Left Bratislava and went to Vienna, there I jumped Sarah in the arms, what was it great to see her again! I had no idea what to expect from Vienna but what a beautiful city was that. Every building is beautiful and it's great to walk around for hours. Before reading, I ask you to sit down, as the next can be shocked. Okay here it comes: "I've been at an Opera show." So that's out, yes, I'm still surprising myself. Overall, I've been in Vienna for five days and I had a great time with Sarah! From Vienna I went to Budapest, this was around 250 kilometers but with two different cars I was in a few seconds already in Budapest. I start to know how hitchhiking works and every time it's easier. In Budapest I enjoyed another beautiful city. Unfortunately, I couldn’t arrange a couchurf address and so I booked a hostel. In the hostel I met  other backpackers and together we explored the city, drank beer and had a nice time. After a few days I had seen the city and it was time to travel on. Walking out of the city and heading for a gasoline pump, I was unfortunately sent away, and I had to look for another place. Fortunately someone stopped and he brought me to another lifting point. Here I arranged a lift to Lake Balaton and from there I had a ride with a Russian truck driver who did not speak English. He brought me until the Croatian border. For the last 100 kilometers I had a lift with a couple who went on holiday to the Croatian coast, together with the couple we packed the half car again, so that my backpack plus myself could fit in the car. I'm still surprised how much effort people are doing to help me! The friendly couple brought me to Zagreb and here I spent four days. Here I had been able to find a couchsruf address and I spent my days in Zagreb with Ivan. Zagreb was a nice city but I did not find it very special. In Zagreb I checked the weather forecast for the coast of Croatia and it was full of sun and between 20 and 25 degrees. The next morning I packed my bag and Ivan dropped me off at a gasoline pump. There I arranged a lift towards the coast. Unfortunately, this man got a flat tire on the highway .... We were lucky that this happened just before a gas pump and at the gas pump I could arrange a new lift with two nice ladies in the car. They Just brought me close to the coast and from there I arranged my last lift for that day. A friendly Bulgarian in a Jaguar took me to Crikvenica. Before I left, I had to take the 50 kuna from him that he gave me, And I had to buy an pizza with it, what an awesome guy!

Just outside of Crikvenica I had my first wildcamp adventure and what a wonderful experience was that! I have to admit that I was scared in my tent. I was scared of any noise I heard around my tent but at last had a great night. The next morning I hitchhiked towards Zadar! At the bus stop I used my thumb and after the second car it was already a hit! An old van took me with me, this best man did not speak English but did drive me for 3 and half hours along the Croatian coast. His wife could speak English so he called his wife and he pushed the phone into my hands. There I sit.. in an old van talking to the driver his wife. Just before Zadar we had a cup of coffee and then he dropped me off in the city center of Zadar. After spending two days in Zadar, a local advised me to go camping on Long Island. And I have not regretted that decision! I took the ferry to Long Island, there I camped three nights wildly and with the experience of the last time I was no longer scared in my tent. On the island I went lifting from one place to another and arranged my best lift so far! Hitchhiked on a boat from one part of the island to the other side and what was this an fantastic feeling!  Did some shots with this cool guy and his wife was steering the boat.

After spending four days on the island, I went back to Zadar. Came in contact with an American who wanted to try hitchhiking but was afraid to do it alone, so I brought him with me. We hitchhiked together from Zadar to Split and I spent the rest of the week with him. In Split I met two ladies from Australia and together with the American we went to the island of Vis. There we booked an apartment and travelled together on the island. After a walk of 2.5 hours we arrived at a small beach, there we enjoyed the sun, the water and the great setting. At the end of the afternoon some granddads and grandmas came to us, we had some fun together on the beach and eventually we were invited to eat freshly caught fish in the garden and taste the home-made wine. What a great day it was and days like this I will not forget! After spending a great time on the island, it was time to go back to Split. In Split, I enjoyed the sun, the beach and enjoyed drinking beer with other backpackers in the evenings. Two people came from my village (Rasquert) to Split. Together with them I had a nice meal and we enjoyed a nice evening, thanks Hans and Yvonne! Tomorrow I will try to go to Mostar and from there we will see again.

So this was it! I promised you guys that I will keep it short, but I think it didn’t worked out that good. But if you are still reading then you know the whole story now! Ciao Ciao